Op moderne kalverhouderijen rijden tegenwoordig voerrobots rond, automatisch geleide voertuigen, met een bak met zo’n duizend kilo voer er bovenop. Aan de hand van een recept stopt de robot bij diverse voeropslagen en vraagt aangegeven hoeveelheden voer. Die laadt en mengt de robot in een bepaalde volgorde. Hij gaat naar de stal en geeft zo vaak mogelijk per dag vers voer uit. Het scheelt arbeid en de voeropname wordt bevorderd.
MARIO staat voor Modular Adaptive Robot for Intelligent Operations. Riwo, dienstverlener in industriële automatisering en mobiele, machine- en procesbesturing voor uiteenlopende sectoren, levert verschillende soorten AGV’s: zo realiseerde Riwo samen met Achterbosch Machinebouw bij het enorme kassencomplex Emsflower net over de Duitse grens volledig automatische transportwagens en -trekkertjes met de naam Rhino. Samen met klant Sieplo uit Lunteren heeft RIWO de huidige generatie voerrobot ontwikkeld die 24/7 vers voer aan kalveren doseert. ‘Maar het kost bloed, zweet en tranen om zo’n robotsysteem door te ontwikkelen en in de volgende generatie naar de markt te brengen’, zegt directeur Wim Spit van Riwo. Het is een dagtaak om alle ontwikkelingen bij te houden.
Spit sprak erover met lector Mechatronica Dirk Bekke en hoorde dat Saxion bezig was met ROS. ROS is een robot operating system, dat studenten bijvoorbeeld gebruiken om robots te laten voetballen. ‘Een mooi platform dat best ver ontwikkeld is, maar wij zoeken voor onze industriële toepassingen natuurlijk uiterste robuustheid, betrouwbaarheid en veiligheid.’ Kennis delen kon beide partijen verder brengen. Ze besloten project MARIO te starten en kregen een samenwerkingssubsidie voor twee jaar van TechForFuture. ‘We hebben go/no-go-mijlpalen ingebouwd. We investeren als bedrijf een aardige som geld in zo’n project, maar we hebben dat no-go-besluit onderweg nooit hoeven te nemen. We zijn heel enthousiast over de samenwerking.’
Riwo deelde eerst maar eens zijn kennis over het voeren van vee en alle uitdagingen eromheen. Vervolgens begonnen de studenten onder leiding van lector Bekke een nieuw AGV-platform te ontwikkelen. Wim Spit: ‘We willen onze tweede generatie besturing toebrengen naar de derde generatie. We hebben behoefte aan een next generation modulair AGV-platform voor uiteenlopende toepassingen. Maar als je iets wilt bereiken, moet je een concreet doel hebben en dat werd dat rondbrengen van het veevoer bij Sieplo.’
De Riwo-medewerkers deden alles binnen het project wat met voertechniek te maken heeft, de studenten bogen over een nieuw navigatiesysteem op basis van ROS, met daarin onder meer SLAM, Simultaneous Localization And Mapping. ‘Het bleek een perfecte match. Voor de studenten is het leuk om met een concrete toepassing bezig te zijn.’
Er is een schaalmodel van de voerrobot gebouwd, inclusief de componenten zoals Riwo die in industriële toepassingen gebruikt. Dat schaalmodel rijdt op Saxion rond. ‘Het moet nu geïntegreerd worden in onze industriële hardware. Het proof of concept is er. Wij vertalen het naar een prototype en beginnen met de optimalisaties in onze proeftuin. Onze derde generatie besturing is een feit.’
‘Het MARIO-project is prachtig voorbeeld hoe het kan gaan binnen TValley’, zegt Dirk Bekke. TValley is een cluster- en netwerkorganisatie voor het bedrijfsleven en onderwijs, waaraan Riwo als partner deelneemt. De partijen delen kennis, er zijn expertsessies, gastlessen en innovatieprojecten. ‘Met TValley hebben we Mechatronica Valley Twente weer nieuw leven ingeblazen’, aldus Bekke. TValley is erkend als Smart Industry Fieldlab, een praktijkomgeving waarin bedrijven en kennisinstellingen slimme oplossingen ontwikkelen, testen en implementeren. ‘We hebben inmiddels een TValley-roadmap en er zijn ook acht andere bedrijven aangehaakt. De één houdt zich bezig met fleetmanagement, de ander met sensoren. We willen ze technologisch verder brengen. En TValley biedt onze studenten uiterst interessante leeromgevingen.’
Bron: Link Magazine